måndag 29 mars 2010

Vem bestämmer?

Det här med rang är roligt... Mina tre verkar inte ha någon utpräglad rangordning. Igår fick de en ny myspåse och Bosse var snabbt framme och gosade in sig. En halvminut senare, när Mette-Marit bedömt kusten som klar, smög hon fram och gnällde och stirrade tills Bosse inte pallade längre och lämnade myspåsen åt Mette-Marit, son nöjt stövlade in och gosade sig tillrätta. Så ska väl inte en ledarsork bete sig? Herregud, Bosse, ta dig i kragen och peka med hela tassen! Var en man värdig en myspåse!

Jag har ju trott innan att Mette-Marit bestämmer över Märta, men så är det inte alltid heller. Märta har gnällt iväg Mette-Marit från gosplatser också. Har jag kanske en demokratisk liten (gnällig) sorkfamilj?

3 kommentarer:

  1. Funderar om detta med "flockledare" och kanske ska man nyansera uttrycket; jag tror på flocksammanhållare. För det är ganska tydligt att starka honor har lika mycket och ibland mer makt än hanen. Hanarna är ju helt underbara, mjuka och fina i sitt sätt utom i strid. Dessutom är de extremt intresserade av få en så stor och stark flock det går. Honorna kan ofta vara ganska vassa mot andra flockmedlemmar och även mot barnen vilket hanarna sällan är. Så jag tror att våra kära kastrater är flocksammanhållare och medlemsvärvare, inte ledare. Detta känns bättre för mig, har alltid haft svårt att hävda hanens ledarskap.

    SvaraRadera
  2. Bosse är tydligen en Gentleman som är mån om att hans damer ska ha det mysigt!:)

    SvaraRadera
  3. Då är all ju oro från "Om du har ett äpple"-inlägget härmed bortblåst!

    SvaraRadera