onsdag 10 mars 2010

Aj.

Jag ryckte ett par hårstrån från min lugg häromdan eftersom de hade alldeles fel färg (jag säger inte vilken, jag vill helst inte tänka på det). Det gjorde inte gråt-ont, men på komfortskalan hamnar det klart under ungefär en miljard andra saker i världen. Därför kan jag inte förstå hur man kan sätta sin sork (som sannolikt är oändligt mycket mindre fåfäng än jag) framför sig och systematiskt rycka ut hår som är grövre än andra för att sorken i fråga ska få pris. Jag vet att det i marsvinsbranschen är allmänt vedertaget att korthåriga marsvin är snyggast utan den päls de fötts med och långhåriga marsvin är snyggast tvärt om. Jag har bara svårt att förstå logiken i det och jag blir genuint ledsen och illa berörd av tanken på att det finns marsvin som regelbundet får päls bortryckt. Att det finns människor som menar att det är en oundviklig del av hobbyn "marsvinsutställning" är inte bara ledsamt utan egentligen ganska sjukt.

Jag vill inte föreställa mig besvikelsen hos Bosse om jag, istället för att klia honom på huvudet skulle lyfta upp honom och börja rycka av honom päls. Det måste vara väldigt förvirrande för ett litet djur med bristande intellektuell förmåga att förstå varför den som vanligtvis kommer med persilja eller hö plötsligt börjar göra en illa.

Jag vet att det finns många som tycker att det jag skrivit ovan är helt befängt och det är egentligen det mest befängda av allt... Ta ett steg tillbaka och fundera på om det är egentligen är okej att ett djur har ont för att en människa har en hobby.

5 kommentarer:

  1. Usch för pälstrimmning som det ju kallas, håller med. Det gör ont i ens egen kropp när man ser svin som tom. skrikande protesterar med att det ju faktiskt gör ont.
    Men, även om ditt inlägg nu inte berör den saken, så finns det ju tack och lov utställare som inte trimmar just för att de anser att det är fel mot marsvinen. Dessa föregår verkligen med gott exempel.

    SvaraRadera
  2. Usch, visste inte ens om att man ryckte marsvin! Och jag som känner mig så elak för att jag nyss tagit min ena tjej till veterinären som gav en spruta...fick trösta henne med massa gott efteråt för att hon skulle tycka om mig igen.
    /Natalie

    SvaraRadera
  3. Jag ställer ut lite då och då men tar absolut avstånd från "trimningen". Och då måste jag faktiskt skryta lite med att jag faktiskt kom 1a i min klass en gång för att jag inte hade trimmat. Dock var det utländska domare, kanske är de mer bredsynta? Eller vad man nu ska kalla det.

    SvaraRadera
  4. Nej jag kan inte förstå poängen. Är ju faktiskt en form av tortyr. Vad jag inte heller kan förstå är att det helt plötsligt blir ok så fort det är i "tävlingssammanhang"...

    SvaraRadera