måndag 1 februari 2010

Halt sork.

Suddig bild på mattiggande Freja som för ett par dagar sedan hade två användbara framben

Freja är halt, hon vill inte stödja på sitt svarta framben. I fredags gick hon lite konstigt och under helgen förvärrades det så att hon i går kväll hoppade fram på tre ben. Det kryllar inte av marsvinsspecialicerade veterinärer i min exilstad och eftersom jag inte vill gå till nån jag inte vet är proffs om det inte är brutalakut har jag istället pratat med marsvinssjukvårdsrådgivningen. Irene föreslog liniment med arnica eller aloe vera, Mia på Marsvinshjälpen gav mig doseringsanvisningar för babyipren och Monica Willnerth lugnade mig med att ett oanvändbart framben inte är ett symptom på cancer/sork-ebola/ annalkande död, samt att det är extremt ovanligt för marsvin att bryta benen och att jag då skulle känna att benet var av. Det handlar sannolikt om en sträckning/stukning och eftersom jag vet att ingen har tappat henne och det inte finns något att egentligen ramla ner ifrån i deras bur misstänker jag att hon fastnat med foten i en av pinn-broarna. Dessa är nu täckta med fleece.

Jag blev orsak till en del munterhet i min jakt efter sorkbotemedel. Den hippa vegankillen på hälsokosten höll på att sätta i halsen när jag höll upp liniment med arnica och aloe vera i höger respektive vänster hand och frågade vilken han skulle rekommendera till ett marsvin... På apoteket fick jag fråga efter barnipren eftersom det inte stod med vuxenipren. När jag bad om en enmilliliters doseringsspruta sa den hjälpsamma expediten: "Du vet, jag rekommenderar faktiskt stolpiller till små barn" (fast på grov östgötska). Jag fick en bild på näthinnan av en mycket oimponerad Freja med stolpiller i rumpan, skrattade henne i ansiktet och förklarade att det var till ett marsvin. Då skrattade hon med och sannolikt skrattar hon än, så hysteriskt roligt var det.

Jag vet inte om nån försökt smörja in ett mycket mjukt, nästan kattpälsat, halvlånghårigt marsvin med liniment, men det är inte särskilt lätt (att raka dito är om möjligt ännu svårare, såvida man inte har åtta händer...). Dessutom gjorde det nog ont för hon pep, så efter att jag distribuerat en halvdeciliter liniment i pälsen (och sannolikt ingen på huden) gick vi över till konventionell läkekonst. Hon satte i sig den trögflytande apelsiniprenen utan knot och förpassades tillbaka till favoritfleecetillhållet i buren med hö inom räckhåll.

Bli frisk då, dumma sork!!!

2 kommentarer:

  1. Fastna med tass i pinnhus låter ju mkt troligt, mina har varit på väg att göra det också. Stackars lilla sork, hoppas det blir bra snart. Tur att du har Sveriges marsvinselit till hjälp =)

    SvaraRadera