måndag 9 november 2009

Skräpmat

This lot loves their pellets more than I love chocolate... I've ditched the bowl because they always flip it over anyway.

Gnagarna delar min passion för skräpmat... Som tur är är skräpmat för marsvin inte pommes, utan pellets. Marsvinspellets får kruskakli att framstå som saftig morotskaka, men jag antar att det ska jämföras med marsvinens huvudföda, hö, snarare än människomat.

Marsvin blir tjocka av pellets, men enligt deras fostermamma Irene kan alla tre vara behjälpta av att lägga på hullet. Irene blev därmed marsvinens favoritperson i hela världen eftersom de, efter att jag fått det rådet, får en bottenskyla pellets att dela på till kvällsmat varje kväll. När jag kommer med grönsaker tjuter de men när jag kommer med pellets blir de alldeles tysta och lägger all energi på att försöka klättra ur buren för att komma till godiset snabbare.

Fjant vågar till och med äta utan tak, men kör fortfarande sitt trademark streck-move så fort jag rör mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar