onsdag 4 november 2009

Långt inlägg om gos.


Att säga att inget av mina marsvin är särskilt intresserade av att gosa med mig vore en underdrift. Bosse får jag visserligen tag på men i famnen är han hal som en ål med en enda önskan -att komma tillbaka till buren. Märta skriker och ålar sig så jag oroar mig för att grannarna ska knacka på och Fjant är ännu värre. Rådet jag fick var att ta upp alla tre i famnen för att de på så vis skulle få trygghet från varandra. Om nån försökt att ta upp tre rymningsbenägna marsvin i famnen vet ni att det är ungefär lika lätt som att äta blåbärssoppa med uppånerpåvänd sked, de bara "rinner iväg" åt alla håll. Lösningen blev en låg låda med filt i som alla tre fick plats i (speciellt som Fjant panikslaget försökte dra nytta av takhöjden och till sina kompisars förtret försökte gömma sig under dem). När jag lagt om filten om mina tre sirener så att de inte kunde rymma insåg jag att de nu inte kan se mig, och vad är det då för mening att tränga ihop dem i knäet? Goda grönsaker ska de också få i knäet, de sa Irene, så fram med salladen och gurkan. Märta, som fått mellannamnet Matvrak och Bosse hugger in mellan skriken medan Fjant nu helt tystnat och försöker gräva sig ut underifrån. När grönsakerna är slut smakar mina fingrar gurka, vilket får Bosse att vilja äta på dem.

Gosfaktorn var vid det här laget oändligt låg, alla tre marsvinen verkade panikslagna, jag kände mig som världen elakaste människa och fingrarna gjorde ont. Så tillbaka i buren med marsvinen och så fick de lite extra sallad i ett från min sida patetiskt försök till kompensation. Sen satt de och hostade alla tre (jobbigt för halsen att skrika, antar jag) och åt upp kompensationssalladen. Det måste man ändå säga till marsvins fördel, de är inte långsinta.

Fortsättning följer...

4 kommentarer:

  1. Åhå jag ser att du länkat :) Tackar, jag har lagt in din länk tillbax :)

    Ett tips föresten när de är rädda i famnen; använd en mössa som "hiss" i början, d.v.s när du tar upp dem ur buren. Sedan kan dem gott sitta intjoffade i den medan man stryker och matar om vartannat :)

    SvaraRadera
  2. Tålamod och gurka, i ungefär lika stora delar, är bra verktyg. Det kommer gå jättebra! Och orkar du inte vänta kan du få komma hit slappa med Allan en stund, det är hennes livspassion. Hon har dock en mycket liten blåsa så en handduk är att rekommendera.

    SvaraRadera
  3. Tack båda för tips! Vi har en liten paus i gosandet nu, det är trevligare så. Istället sitter jag vid buren och Fjant äter faktiskt ur handen på mig om jag sitter stilla och håller i något gott! Märta kan jag klappa om det hon äter är tillräckligt gott!

    Jag vill gärna gosa med Allan, jag tar med plastfrotté!

    SvaraRadera
  4. gud vad roligt du skriver.... Är helt "kär" i de två ljusa marsvinen... så söta! Angående gos så känner jag igen mig. Jag har tre marsvin (2 har jag haft 1 år och den tredje i 5 månader.) Daisy är svår att få upp och blyg men lägger sig och sover i min famn så sött. Hedvig kan man inte ha i famnen samtidigt som man ser på tv för hon pratar högt hela tiden och kan ej sitta still. Har en gång kastat sig utför soffan och landade på rygg i en spånfylld påse (trodde hennes sista stund var kommen). Doris är tamast och lägger sig i buren när jag klappar henne men vill inte riktigt gosa i famanen och hatar pussar. Men alla har gjort framsteg så du får nog "pli" på dem. Lycka till! /Anna

    SvaraRadera