torsdag 2 december 2010

Djuren är väl också människor?

Ett av de första nya engelska orden jag lärde mig som utbytesstudent var anthropomorphism. Min värdfamilj höll på att garva ihjäl sig åt mina funderingar på om får kände sig ensamma, hästar mörkrädda och kor ledsna. Jag tycker det är viktigt att känna med djur, men numera försöker jag i alla fall att tänka ur ett djurperspektiv istället för att göra dem till håriga människor. Det går sådär för det mesta... Jag har som bekant bland annat grava svårigheter med att översätta något som ser ut som mänsklig mobbing till "sunt flockbeteende".

Det är ju så roligt att ge dem fåtöljer och leka att de är mänskliga... Jag är rätt säker på att jag inte är den enda som innan jag stängt ytterdörren bakom mej ropar "Hej sorkarna, nu är jag hemma! Nån som är sugen på lite morot? Nej... ni har rätt, det åt vi en massa igår... romansallad? Skulle lite romansallad smaka såhär på årets kallaste dag?" bla, bla, bla osv i all tramsig oändlighet... Sorkarna säger mest "WHEEEEK, WHEEK, WHEEK!" (vilket inte passar sig att översätta eftersom det bara är en lång harang hotfulla och otrevliga sorkobceniteter) och tycker jag ska lägga ner mer energi på att få upp kylskåpsdörren och mindre energi på att snacka skit.

Sorkmoster levererade idag den klockrena frågan (efter ett resonemang om huruvida Bosse känner sig deppig över att ha tre tjejer som inte vill ligga)

-Om Bosse varit människa, hade man velat ligga med honom då?

4 kommentarer:

  1. Hahaha! Den var bra, men jag låter frågan vara obesvarad ;) Lyckas han aldrig pricka in rätt dag? De brukar ju vara rätt villiga ett dygn varannan vecka tror jag.

    SvaraRadera
  2. Jag är absolut en av dom som "talar med djuren", men är det så konstigt. Är det inte så att människan också är ett djur. I mina ögon är vi det. Vi är däggdjur, precis som apor, sälar, delfiner, råttor, grisar och alla andra vi kan komma på. Skillnaden är bara att vi inte har samma språk och samma livsfokus. Skulle jag vara inriktad på att äta i samma omfattning som mina godisgrisar skulle jag rulla fram sedan länge :-)

    Och förresten; Heja Bosse!! Trägen vinner. Vore du av människosort skulle du vara något för lurvig för mig, men jag har kompisar som skulle falla pladask ;-D

    SvaraRadera
  3. Starkas Bosse! Vill du inte kommer till oss några dagar? jag har 2 tjejer som bli jätteglad när du kommer. Maja lider fruktansvärt just nu eftersom vi har ingen kille till henne.

    SvaraRadera
  4. Klart man talar med dem... ibland svarar de ju dessutom och det är ju inte deras fel att jag inte förstår vad bup, bup eller
    andra marsvins ljud egentligen betyder.
    Ebba hade en särskild tajming till att få till buppandet när jag talade med/ till henne så det lät som ett svar.

    SvaraRadera