söndag 5 februari 2012

Peeeeellllets, tjalallallala, peeeelleets TJAAALALLALALALA!!

Innan någon ringer polisen för att klargöra att jag inte ligger silvertejpad och bunden i ett källarförråd så vill jag klargöra att bloggen inte är kapad och att det inte är inte medelst tandhot från sorkar som jag förmåtts köpa pellets. Det kändes bara rätt just nu.

Senast det fanns pellets i anslutning till Casa del Sork var sommaren 2010. Jag köpte en påse Cavy Cuisine i oktober 2009, innan jag fick hem sorkarna, och den var drygt halvfull när de 30 ormsorkarna som jag köppte från Rogga i Ryd (ska läsas på östgötska) för 30 kr st tillfälligt härbärgerades hos mig en natt på väg till nya hem. De magra stackarna fick dela på det som var kvar och så var det med den. Nu vägde jag sorkkvartetten häromdan och ingen av dem är någon tungviktare. Vinter är urtrist, det verkar faktiskt sorkarna också tycka så det blev en liten tur ner till veterinären på Karl Johansgatan för att för två hundralappar köpa lite vintermums. Den som inte tycker att lycka kan köpas för pengar har inte smakat på oxbowpellets enligt Märta...

Vikterna i nuläget är:
Märta, född våren 2006, 833 gram
Bosse, född sommaren 2005, 1028 gram
Kid, född vintern 2009, 963 gram
Lykke, född våren 2011, 825 gram

Så nu blir det pellets ett par tre gånger i veckan tills man kan börja plocka gräs igen. Förhoppningsvis lägger de på sig lite, det är inte bra för ett marsvin att inte ha några reserver alls. Bosse gick ju ner 200 gram av en fånig förkylning. Men, det är klart, Bosse är ju man...

5 kommentarer:

  1. hej hej.
    åh jag har blivit förtjust i marsvin,och hittade din blogg,så den komer åka in på min länklista senare idag...
    underbart med fina bilder på marsvin och lite längre inlägg!
    keep going med din blogg säger jag bara!!
    gärna varje dag!!

    SvaraRadera
  2. Hej Märta!
    Jag förstår precis hur du känner dig. Jag älskar elefanterna. Matte köpte en påse i Tyskland i somras. Nu hade vi problemet att den där påsen var nästan slut och matte hittade ingen här uppe hos oss. Till sist hittade hon en affär i Stockholm och jag inled processen "hur övertalar jag matte att åka 300 km till affären". Vad bra att det finns andra som tycker också om mig, så matte slapp att åker i väg.Nu har jag 3 påsar här. jag är så lycklig. Hälsningar Wilda

    SvaraRadera
  3. Dina grisar är ju lättviktare :-o

    Mina passerar kilot allihopa. Inte så mycket kanske, men ändå...

    (Då räknar jag inte de fem som för tillfället bor i TVrummet. Där är det bara grabbarna som är kilo-plussare. Tjejerna är mellan 850-980 gram. Hon som är lättast stödmatar jag.)

    SvaraRadera
  4. Tjena Bosse ! Måste bara tacka för att din Matte inspirerade min matte till att bjuda på pellets idag! Vi brukar heller inte få pellets men matte tyckte att kan ni så kan vi! Zeke med tjejerna

    SvaraRadera
  5. Haaaaaalllåååååååå!? Ho ho? Jag tillhör den trogna skara läsare som varje dag går in och kollar om det kommit upp något nytt på bloggen. Däremot är jag desto sämre på att kommentera. Jag har abstinens! En go bild på den senaste marsvinsinredningen eller vad som helst. Pliiiis!

    SvaraRadera